Newsletter

wtorek, 03 marca 2009 18:20

Wpływ odżywiania na skórę i cały organizm

Napisane przez  Ewelina Opęchowska
Oceń ten artykuł
(2 głosów)

Sposób odżywiania wpływa na wygląd skóry, a także na jej odporność na rozmaite bodźce chemiczne i fizyczne. Pełnowartościowa dieta powinna zawierać wszystkie składniki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Należą do nich: białko, składniki mineralne i woda - stanowiące materiał budulcowy, a także węglowodany i tłuszcze będące źródłem energetycznym oraz inne składniki niezbędne do regulowania prawidłowej przemiany materii takie jak: witaminy i sole mineralne, które spełniają podwójną rolę: budulca i katalizatorów reakcji chemicznych.


zdrowie 

Składniki  mineralne i ich wpływ na skórę

 

Oprócz roli budulca spełniają bardzo ważną funkcję w przemianie materii oraz zapewniają prawidłową czynność wielu narządów i tkanek. Niezbędne są do zachowania normalnej pobudliwości nerwów i mięśni, jak również do utrzymania równowagi kwasowo-zasadowej w ustroju.

 

 

Żelazo, wapń, fosfor - odgrywają poważną rolę w czynności układu nerwowego, w postępowaniu przebiegu procesów kostnienia oraz czynności krwiotwórczej, a także w przebiegu prawidłowego wzrostu włosów i paznokci. Określone proporcje takich pierwiastków, jak: lit, krzem, wapń, magnez decydują między innymi o prawidłowej przemianie materii, chronią przed miażdżycą i przedwczesną śmiercią z powodu zawału.

 


Cynk zapewnia prawidłowe wykorzystanie witaminy A z wątroby. Jeżeli brakuje cynku, to podawanie nawet dużych dawek witaminy A, nie uzupełni jej niedoboru. Poza tym cynk przyśpiesza gojenie tkanek. Skłonność do stanów zapalnych zwiększa się przy nadmiarze sodu i potasu, a zmniejsza się przy nagromadzeniu wapnia i magnezu. 

 

Przy prawidłowym odżywianiu należy zwrócić uwagę na utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej. Należy tak dobierać produkty, żeby nie było nadmiaru składników kwasotwórczych. Owoce, jarzyny, mleko są zasadotwórcze, natomiast mięso, ryby, jaja, przetwory zbożowe, słodycze - kwasotwórcze. Zawsze powinno się dbać o to, aby była przewaga produktów zasadotwórczych nad kwasotwórczymi. Zakwaszenie ustroju bowiem zwiększa wrażliwość skóry na podrażnienia, a dieta zasadowa tę wrażliwość zmniejsza. Właściwe odżywianie wpływa w dużej mierze na prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego. Zaburzenia w trawieniu odbijają się ujemnie na wyglądzie (czasem objawiają się czerwonością nosa, wypryskami na skórze i bladością). Do prawidłowego trawienia niezbędne są owoce i jarzyny zawierające pewne ilości błonnika, który pobudza perystaltykę jelit. Ze względu na to, że organizm potrzebuje wielu rozmaitych pierwiastków chemicznych wchodzących w skład tkanek, pożywienie powinno być jak najbardziej urozmaicone, ponieważ żaden z produktów żywnościowych (nawet mleko) nie zawiera wszystkich niezbędnych dla ustroju elementów. Jedynym wyjątkiem jest mleko matki, ale też tylko wtedy, gdy odżywia się ona prawidłowo.

 


Odpowiednie odżywianie wpływa na procesy chemiczne tkanek i może zmniejszyć lub zwiększyć odporność na różne bodźce i choroby. Badania wykazały, że nadmiar węglowodanów zwiększa skłonność do różnego rodzaju uczuleń. Dlatego bardzo ważne jest zachowanie równowagi miedzy poszczególnymi pierwiastkami.

 

 

"Kosmetycznymi" 'objawami wadliwego odżywiania się mogą być na przykład: cienkie włosy bez połysku, przerzedzanie się włosów, łojotok w fałdach nosowo- policzkowych, zapalenie powiek w kącikach oczu, zapalenie kącików ust, suchość skóry, nadmierne rogowacenie ujść torebek włosowych, drobne wybroczyny krwawe, ogniska łuszczenia naskórka, łamliwe paznokcie, obrzęki tkanki podskórnej itp. 

 

Wiele z wyżej wymienionych dolegliwości jest spowodowanych niedoborem witamin. Witaminy spełniają bardzo ważną rolę w organizmie. Brak lub niedobór niektórych z nich powoduje nie tylko zmiany w narządach wewnętrznych, ale również wpływa na odczynowość skóry. Niedobór witamin może wynikać z małej ilości witamin w pożywieniu, z wadliwej asymilacji, jak również z niedostatecznego ich wytwarzania przez organizm. Niedobór jednej witaminy w pożywieniu może wywołać awitaminozę spowodowaną niedoborem innej. 

zdrowieWielki wpływ na skórę i jej przydatki mają szczególnie witaminy C, A, P, oraz witaminy z grupy B i PP.

 

 

Witamina C, której duża ilość zawierają owoce dzikiej róży, zielona pietruszka, czarna porzeczka, cytryny, wzmaga odporność na zakażenia, uszczelnia naczynia krwionośne, działa przeciwalergicznie. Dlatego też stosuje się ją przy stanach zapalnych, odmrożeniach, rozszerzonych naczyniach krwionośnych, trądziku pospolitym itd. Jej niedobór czyni skórę bladą, ponadto powoduje uczucie zmęczenia, znużenia. Palacze cierpią często na braki witaminy C, ponieważ nikotyna niszczy ją w organizmie człowieka.

 

Witamina C towarzyszy witaminie P, wzmagając jej działanie, reguluje przepuszczalność naczyń krwionośnych, dzięki czemu działa przeciwzapalnie. Witamina A przeciwdziała suchości skóry, reguluje czynności gruczołów łojowych i dlatego niezbędna jest również przy łojotoku, wypadaniu włosów, łamliwości paznokci itp. Witamina A znajduje się w mleku, maśle, żółtku jaj, a poza tym w postaci karotenu w marchwi, sałacie zielonej, owocu dzikiej róży.

 

Niedobory witamin z grupy B2 powoduje bolesne pękanie kącików warg, zapalenie śluzówek, zawroty głowy, apatie. Przy dłużej trwającym niedoborze skóra staje się mało elastyczna i przybiera starczy wygląd.

 

Witaminę B1stosuje się w ropnych zakażeniach, wysiękach, łojotoku, trądziku itd. Alkoholicy są mało odporni na zakażenia ropne, ponieważ często występuje u nich jej niedobór. Witaminy z grupy B znajdują się w drożdżach, żółtku jaj, mleku. Witaminy z grupy B towarzyszą zwykle witaminie PP.

 

 

Witaminę PP można znaleźć w drożdżach, mięsie, wątrobie, nerkach, orzechach, w chlebie razowym. Witaminę PP podaje się przy trądziku pospolitym, trądziku różowatym, przy odmrożeniach. Ponadto działa ona odczulająco oraz łagodzi swędzenie skóry.

 

 

Witamina E działa regenerująco na naskórek i poprawia jędrność mięśni. Poza tym jest znana z działania przeciwutleniającego. Dlatego utrwala i ochrania witaminę A i C. Najwięcej witaminy E jest w oleju z kiełków pszenicy, żółtku jaj, pieczywie razowym, zielonym groszku.

 

Niezbędnym czynnikiem do zachowania skóry w prawidłowym stanie jest biotyna, zwana witaminą H. Niedobór biotyny objawia się stanem zapalnym skóry, bardzo silnym wypadaniem włosów, złym samopoczuciem. Dłuższy jej niedobór obniża odporność na choroby, hamuje wzrost i rozwój dzieci. Biotyna ma swego "wroga" w postaci awidyny, znajdującej się w surowym białku jaj, która wiąże witaminę H i czyni ją nieprzyswajalną dla organizmu. Dlatego nie powinno się spożywać białka jaj w stanie surowym (np. pić surowych jaj). Najwięcej biotyny jest w drożdżach i wątrobie, ale zawiera ją także groch, kalafior, grzyby, mleko.

 

Osoby odżywiające się nieprawidłowo często cierpią na niedobory witamin spowodowane również złym ich przyswajaniem na skutek niedostatecznego spożycia innych witamin. Stosowanie wtedy na własną rękę (bez konsultacji lekarza) preparatów witaminowych jest niewskazane, a nawet może nawet pewne stany pogłębić. Witaminy powinny być podawane w niewielkich ilościach, ale systematycznie. Zażywanie dużych ilości (chyba, że są to specjalne wskazania lecznicze) jest niecelowe i nie usprawni działania organizmu, ponieważ ich równowaga powinna być zachowana.

Login to post comments

Polecane produkty

on 19 września 2012, 21.18
Piękne stopy latem dzięki Callus Peel!
0 Ratings

Wyraź opinię

Które z produktów mrożonych kupujesz najczęściej?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kategoria: Kulinaria

Warto przeczytać

Jakie właściwości posiada ostroprest
Ostropest jest specyficzną rośliną z grupy astrowatych.[...]
Piękny uśmiech bez kamienia nazębnego
Piękny uśmiech jest na pewno powodem do dumy. Nie każdy[...]
Raport o stosunku do słodzików
Pokutuje przekonanie, że słodziki wzmagają apetyt na ka[...]
Najważniejsze badania dla mężczyzn
Lekarza omijasz szerokim łukiem, ponieważ nie odczuwasz [...]
Jak pozbyć się trądziku na plecach?
  Trądzik na plecach[...]

Konkursy

Polacy bawią się kolorami w konkursie Dekoral Fashion
Co łączy Lublin z Wrocławiem, a Łódź z Poznani[...]
1000zł do wydania w H&M
Weź udział w konkursie i wygraj bon o wartości aż 1000[...]
Najnowsze komentarze:

Re: Czy kupujecie ubrania w sieci dla siebie i dzieci? View the latest post
Oczywiście, że tak. Czasem się zdarza kupić coś przez...

Re: zawód: PROGRAMISTKA View the latest post
Mało jest kobiet w tej branży, które zajmują się programowaniem....

Re: Gdzie kupić ubrania ciążowe? View the latest post
Najlepiej na allegro. Tanio kupisz i nie będziesz musiała...

Re: Skup samochodów? View the latest post
Ja chyba też wolałabym szukać czegoś takiego na allegro...

Partnerzy:
Handsomemen.pl Tworzenie stron Joomla Powabna.com Perfumeriapasja.pl Ubranka dla dzieci Pierwsze objawy ciąży Bielizna Privat Rengøring og vinduer Pudser Zostań PARTNEREM