czwartek, 21 stycznia 2010 22:43

Christian Dior

Napisane przez  Aleksandra Gajowniczek
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Jeden z nielicznych projektantów, który podkreślał kobiecość nawet za cenę braku umiaru, przepychu i niewygody. Jego modelki miały uwydatnioną talię, bluzki z bufiastymi rękawami, trapezowe, bogato marszczone spódnice, długie nogi wyeksponowane butami na wysokich obcasach. Kobieta Diora wiedziała jak uwodzić, mając na sobie cały asortyment środków, które podkreślały powabne szczegóły jej urody. Marzeniem projektanta było, aby jego klientka wyglądała i czuła się jak księżna.

 

christian dior

 

 

  

Marzenia i trudna rzeczywistość

 

Christian Dior urodził się w 1905 r. w Normandii w rodzinie bogatego przemysłowca. Miał zostać dyplomatą. Przejawiał jednak pewien talent malarski i marzył o tym, by otworzyć własną galerię. Dzięki sprzedaży szkiców i pożyczce od ojca w Paryżu zdołał założyć swój sklep z obrazami. Wielki kryzys w 1929 roku spowodował bankructwo firmy ojca Diora i sprawił, że młody Christian musiał zrezygnować z własnego interesu. Paradoksalnie przyczynił się do rozwoju jego kariery jako projektanta, gdyż Dior, aby przetrwać w stolicy, był zmuszony sprzedawać swoje szkice domom mody i pracowniom. Jeszcze w czasie wojny zdołał znaleźć zatrudnienie w słynnym domu mody Luciena Lelonga, gdzie ubierał wymagające żony nazistowskich okupantów i francuskich kolaboratorów. 


christian dior

Stworzyłem kobietę - kwiat

 

Projektując ekskluzywną odzież dla najbogatszych Dior uwierzył w swój talent i postanowił odtąd pracować na własny rachunek. Sprzyjał temu okres powojenny, kiedy fabryki tekstyliów ruszyły pełną parą, a kobiety po trudnych czasach zaczęły marzyć o pięknych kreacjach i wytwornym życiu. Propozycja kolekcji Diora z 1947 r. została okrzyknięta mianem „new look”, gdyż stała się symbolem odrodzenia kobiecej urody. Projektant widział w kobiecie piękny kwiat o pełnych kształtach, kolorowy, pełen przepychu. Kolekcja wzbudziła zarówno entuzjazm, jak i szok – kobiety obecne na pokazie w plenerze, porażone obfitością materiałów (np. spódnica uszyta z 40-sto metrowej tkaniny) zaczęły zrywać z modelek ubrania. W tym czasie powstały też słynne perfumy o zapachu konwalii Miss Dior.

Projektant aktorek i arystokracji

 

Jako mistrz przepychu, podkreślania kobiecości, kreowania kształtów, Dior zyskał uznanie w świecie aktorskim i został żywiołowo zaakceptowany przez Hollywood (tam gdzie skromna Coco Chanel nie zdołała się zrealizować). Jego muzą stała się Marlena Dietrich a najsłynniejszą klientką księżna Windsor. Jego firma rozrastała się błyskawicznie, otworzył swój salon mody nawet na Kubie. Po śmierci projektanta w 1957 roku, jego imperium zarządzali kolejno Yves Saint Laurent, Mare Bohan, i Gianfranco Ferre. Od niemal 14 lat domem mody Dior kieruje John Galliano.


 

Kwintesencja stylu

 

Dior widział w kobiecie nie tylko damę, którą zdobił wylansowany przez niego sznur pereł, ale i uwodzicielkę o talii osy ściśniętej przez gorset i o wyeksponowanym biuście. W spódnicach nierzadko pojawiały się poduszki mające podkreślić krągłości tylnych części ciała. Popularny rękawek ¾ odsłaniał ręce, a wysokie obcasy optycznie wydłużały nogi. Kobiety na początku protestowały, tak ze względu na niewygodę kreacji, jak i ich niezwykle ekskluzywny charakter. Świat establishmentu, kina i teatru bez wahania czerpał za to ze stylu Diora przez wiele dziesięcioleci. Uroda gwiazd kina i ich powab jest hołdem dla jego kreatywności. Do dziś kreacje Diora są symbolem klasy, wyrafinowania i luksusu.

 

W górę